* РБК — новости

* *

Главная Новости

За що можуть притягнути до відповідальності згідно з останніми змінами в законодавстві: екстремізм, наклеп та інші правопорушення

Опубликовано: 09.01.2019

Почнемо з самого гучного Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» і процесуальні закони щодо додаткових засобів захисту безпеки громадян» №3879-VII. Вже сама назва документа викликає щонайменше подив, бо до його змісту ніякого відношення не має. Чому - судіть самі.

Законом №3879-VII Кодекс України про адміністративні правопорушення було доповнено новими нормами, що встановлюють адміністративну відповідальність за такі правопорушення, як:

Здійснення особою, яка керує транспортним засобом, руху в колонах у складі більше п'яти транспортних засобів без погодження умов та порядку руху з відповідним підрозділом Міністерства внутрішніх справ України, що забезпечує безпеку дорожнього руху, що призвело до створення перешкод для дорожнього руху (ч.5 ст. 122 КУпАП); Порушення встановленого порядку організації або проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій їх учасником, у тому числі у органів державної влади, місцевого самоврядування, установ, підприємств, організацій, житла чи іншого володіння осіб (ч.1 ст. 185-1 КУпАП); Участь у зборах, мітингу, вуличному поході, демонстрації, іншому масовому заході в масці, шоломі або з використанням інших засобів або способів маскування з метою уникнення ідентифікації особи, або наявність у особи, яка бере участь у такому заході, відкритого вогню, піротехнічних засобів (освітлювальних, сигнальних, імітаційних), зброї, спеціальних засобів самооборони, заряджених речовинами сльозоточивої та дратівної дії, вибухових або легкозаймистих речовин, предметів, спеціально пристосованих або заздалегідь заготовлених для вчинення протиправних дій, а також участь у такому заході без дозволу органів внутрішніх справ у форменому одязі, яка повторює чи схожа на формений одяг працівників правоохоронних органів чи військовослужбовців (ч.3 ст. 185-1 КУпАП); Установка без дозволу органів внутрішніх справ для проведення зборів, мітингів, вуличних походів або демонстрацій або під час їх проведення конструкцій, наметів або інших малих архітектурних форм, предметів або конструкцій, які використовуються як сцена, звукопідсилюючої апаратури (ч.4 ст. 185-1 КУпАП); Невиконання законних вимог посадових осіб Служби безпеки України, а також створення перешкод для виконання покладених на них обов'язків (ст. 188-43 КУпАП).

Кримінальний кодекс України був доповнений новими статтями такого змісту:

Стаття 110-1. Екстремістська діяльність

1. Виготовлення, зберігання з метою збуту або розповсюдження, а також збут чи розповсюдження екстремістських матеріалів, в тому числі через засоби масової інформації, мережу Інтернет, соціальні інтернет-мережі, використання або демонстрація екстремістських матеріалів перед масовим зібранням людей, в тому числі на зборах, мітингах, вуличних походах, демонстраціях, публічні вислови або заклики екстремістського характеру, а також фінансування зазначених діянь або інше сприяння їх організації або здійсненню, в тому числі шляхом надання інформаційних послуг, грошових коштів, нерухомості, навчальної, поліграфічної або матеріально-технічної бази, телефонного, факсимільного або інших видів зв'язку, за відсутності ознак більш тяжкого злочину, 

тягнуть за собою накладення штрафу від двохсот до восьмисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією екстремістських матеріалів.

2. Ті ж дії, вчинені повторно, -

караються штрафом від однієї до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк з конфіскацією екстремістських матеріалів.

Стаття 151-1. Наклеп

1. Наклеп, тобто умисне поширення завідомо неправдивих відомостей, що ганьблять честь і гідність іншої особи, -

карається штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк до двохсот годин, або виправними роботами на строк до одного року.

2. Наклеп в творі, що публічно демонструється, чи в засобах масової інформації або в мережі Інтернет, а так само вчинений особою, раніше судимою за наклеп, -

карається штрафом від п'ятдесяти до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від ста п'ятдесяти до двохсот сорока годин, або виправними роботами на строк до одного року.

3. Наклеп, поєднаний з обвинуваченням у вчиненні тяжкого або особливо тяжкого злочину, -

карається виправними роботами на строк від одного до двох років або обмеженням волі на строк до двох років.

Стаття 341 КК України була доповнена частиною другою такого змісту:

Блокування будівель чи споруд, що забезпечують діяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, з метою перешкодити нормальній роботі підприємств, установ, організацій - караються обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.

Як би не намагалися автори відповідного законопроекту переконати нас у протилежному, ні в кого не викликає сумнівів, що вищеописані зміни були прийняті під конкретну політичну ситуацію. Саме тому їх суть найчастіше абсурдна.

Посудіть самі: будь-який масовий захід від весільної процесії до групового виїзду на природу без погодження з ДАІ може обернутися для учасників штрафом від 680 до 850 гривень, а то і зовсім позбавленням водійських прав на термін до 2 років з вилученням автомобіля.

У свою чергу, вельми розпливчасте тлумачення екстремізму дозволяє кваліфікувати таким чином дії дуже широкого кола осіб:

«Під екстремістськими матеріалами слід розуміти призначені для оприлюднення документи на паперових, електронних або інших носіях, які містять інформацію екстремістського характеру, тобто закликають, обгрунтовують або виправдовують необхідність здійснення діяльності з планування, організації, підбурювання, підготовки або вчинення дій з метою насильницької зміни або повалення конституційного ладу, посягання на територіальну цілісність, недоторканність, суверенітет держави, насильницьке захоплення або утримання влади або владних повноважень, незаконне втручання в діяльність або перешкоджання законній діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень, виборчих комісій, громадських об'єднань, їх посадових чи службових осіб, закликають, обгрунтовують або виправдовують необхідність розпалювання соціальної, расової, національної, етнічної, мовної чи релігійної ворожнечі та ненависті, здійснення масових заворушень, порушення громадського порядку, хуліганських дій і актів вандалізму за мотивами соціальної, расової, національної, етнічної, мовної чи релігійної ворожнечі та ненависті, порушення прав, свобод і законних інтересів осіб, в тому числі пряме або непряме обмеження прав або встановлення прямих чи непрямих привілеїв людини і громадянина за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками, пропаганду винятковості, зверхності або неповноцінності людини (соціальної групи) за ознакою її соціальної, расової, національної, етнічної, мовної, релігійної приналежності або ставлення до релігії.»

Не менше здивування викликає і включення до Кримінального кодексу статті про наклеп. Мабуть, цивільно-правової відповідальності за розповсюдження завідомо недостовірних відомостей про особу авторам законопроекту здалося мало. Особливе занепокоєння викликає норма про наклеп в засобах масової інформації та мережі Інтернет. Залишається сподіватися, що її зміст на практиці не буде витлумачений як заклик до тотальної цензури.

До речі, ще більш жорстке покарання передбачено за поширення негативної інформації про співробітників правоохоронних органів та суддів.

Так, частина перша статті 343 КК була викладена в наступній редакції:

Незаконне збирання, зберігання, використання, знищення, поширення конфіденційної інформації про працівника правоохоронного органу, працівника державної виконавчої служби, їх близьких родичів або членів сім'ї, поширення матеріалів або інформації, які носять явно образливий характер і демонструють або викликають зневагу до працівників правоохоронного органу чи працівника державної виконавчої служби, тиск, залякування або вплив у будь-якій формі на працівника правоохоронного органу чи працівника державної виконавчої служби, вчинені з метою помсти, перешкоджання виконанню ним службових обов'язків або з метою добитися прийняття незаконного рішення, або публічні заклики чи розповсюдження матеріалів із закликами до вчинення таких дій, -

карається штрафом від двохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до одного року, або арештом на строк до 6 місяців.

А частина перша статті 376 тепер звучить так:

Незаконне збирання, зберігання, використання, знищення, поширення конфіденційної інформації щодо судді, його близьких родичів чи членів сім'ї, поширення матеріалів або інформації, які носять явно образливий характер і демонструють або викликають зневагу до судді або правосуддя, тиск, залякування або втручання в будь-якій формі в діяльність судді, вчинені з метою помсти, перешкоджання виконання суддею службових обов'язків або з метою добитися винесення неправосудного рішення, або публічні заклики чи розповсюдження матеріалів із закликами до вчинення таких дій, -

карається штрафом від трьохсот до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або арештом на строк до шести місяців, або позбавленням волі на строк до двох років.

Закон №3879-VII містить й інші норми, що стосуються статусу та безпеки суддів.

Мова йде, зокрема, про притягнення до відповідальності за неповагу до суду. Відповідно до змін, постанова про притягнення до відповідальності за неповагу до суду виноситься без складання протоколу про адміністративне правопорушення, повинна містити відомості, передбачені статтею 283 Кодексу України про адміністративні правопорушення, є остаточною і оскарженню не підлягає. У разі прийняття судом постанови про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу контроль за виконанням цієї постанови здійснюється відповідними органами доходів і зборів.

Відповідно до змін, внесених в Закон України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» його дія поширюється не тільки на суддів, але і на працівників апарату судів, а також їх близьких родичів та членів сім'ї, якими є: чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно проживають, пов'язані спільним побутом, мають взаємні права та обов'язки, у тому числі особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.

У відповідності зі статтею 134 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» суддя має право на забезпечення засобами захисту і мобільними пристроями оповіщення про небезпеку, які йому надаються органами внутрішніх справ, а також на обладнання житла охоронною та протипожежною сигналізацією за рахунок коштів державного бюджету в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. У свою чергу, судовим розпорядникам для виконання покладених на них обов'язків надається право застосовувати спеціальні засоби, що використовуються під час охорони громадського порядку, перелік і порядок застосування яких визначається Кабінетом Міністрів України (ч.6 ст. 153 Закону України «Про судоустрій і статус суддів»).

І це ще далеко не всі законодавчі зміни від 16 січня 2014 року. У цей день Верховна Рада прийняла ще ряд важливих законів, про що піде мова в наших наступних публікаціях.

Реклама

Популярные новости


Реклама

Календарь новостей

Реклама

Архив новостей

Реклама

rss